بصیرت ابدی

هدفمندی افرینش انسان از زبان رهبری

نویسنده : علیرضا ورامینی | تاریخ : 15:14 - چهار شنبه 9 بهمن 1392

درج نهم

قرآن بر هدفدارى خلقت انسان به طور ويژه تأكيد مى‏كند:
«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ»؛ مؤمنون (23)، آيه 115.؛ «آيا پنداشته‏ايد كه شما را بيهوده آفريده‏ايم و به سوى ما بازگشت نمى‏كنيد؟»
«أَيَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى»؛ قيامت (75)، آيه .؛ «آيا انسان گمان مى‏كند، به حال خود رها شده است؟»
آيات فوق نشان مى‏دهد كه:
1. انسان بيهوده آفريده نشده و آفرينش او هدفدار است.
2. به حال خود واگذار نشده و همواره مورد هدايت، دستگيرى و نظارت خداوند است.
3. مقصد نهايى آفرينش انسان، مبدأ هستى و پروردگار جهانيان است.
آيات ديگرى از قرآن به نحو جزئى و تفصيلى پرده از رازهاى آفرينش برمى‏دارد؛ از جمله:
الف. علم و معرفت‏
«اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عِلْماً»؛ طلاق (65)، آيه 12.؛ «خداوند كسى است كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز نظير آن را آفريد. فرمان الهى در ميان آنها نازل مى‏شود، تابدانيد كه خداوند، بر هر چيزى توانا است و به همه موجودات احاطه علمى دارد».
در اين آيه آگاهى انسان از علم و قدرت مطلقه خداوند (معرفت پروردگار كه تشكيل دهنده بعد معرفتى كمال انسانى است) به عنوان هدف آفرينش معرفى شده است.
ب. آزمايش و امتحان‏
«الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»؛ ملك (67)، آيه 2.؛ «خداى سبحان، كسى است كه مرگ و حيات را رقم زد، تا شما را بيازمايد كدامين‏تان عمل شايسته‏ترى داريد؟»
مراد از آزمون الهى كشف رازهاى پوشيده و ناپيدا نيست؛ بلكه منظور از آن، فراهم آوردن شرايط براى رشد استعدادها و شكوفاسازى آن است. چون انسان موجودى مختار است و كمال او اختيارى است، آزمون الهى در مورد انسان اين است كه همه شرايط گزينش راه نيك و بد را در اختيار او نهد تا استعدادهاى خود را به كمك آنها به فعليت برساند و راه درست را انتخاب كند.
ج. عبادت‏
«ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»؛ ذاريات (51)، آيه 56.؛ «جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا عبادت كنند».
در اين آيه، هدف اصلى خلقت عبادت خداى سبحان بيان شده است. در رابطه با اينكه چرا عبادت الهى به عنوان هدف آفرينش ذكر شده توجه به چند نكته لازم است:
يكم. براساس جهان بينى قرآنى، هر حركت و عمل مثبتى كه با انگيزه تقرب به سوى خدا انجام گيرد، عبادت است و عبادت منحصر به مناسك خاصى چون دعا و نيايش نيست. همه فعاليت‏هاى علمى، اقتصادى، سياسى و... در صورتى كه هماهنگ با نظام ارزشى و انگيزه‏هاى الهى باشد، عبادت است و انسان مى‏تواند در همه احوال - حتى خوردن و خوابيدن و مرگ و زندگى - يكپارچه خدايى و در جهت تكامل و تقرب به خدا قرار گيرد: «قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»؛ انعام (6)، آيه 162.. البته عبادت به معناى خاص آن؛ يعنى، نيايش و مناسك ويژه، جايگاه خاص و بسيار مهمى در دين دارد.
دوم. توجه به فلسفه عبادت داراى اهميت بسيارى است. اميرمؤمنان(عليه السلام) در اين باره مى‏فرمايد: «فَاِنَّ اللَّهِ سُبحانَهُ و تَعالى‏ خَلَقَ الْخَلقَ حينَ خَلَقَهُمْ غَنياً عَنْ طاعَتِهِم آمِناً مِنْ مَعْصيَتِهِم لأَنَّهُ لاتَضُرِّهُ معصيةُ مَنْ عَصاهُ و لا تَنْفَعُهُ طاعَةُ مَنْ أَطاعَهُ»؛ نهج البلاغه، خطبه 194.؛ «خداوند سبحان مخلوقات را آفريد؛ در حالى كه از اطاعت آنها بى‏نياز و از معصيتشان در امان بود؛ زيرا نه نافرمانى گناهكاران به او زيان مى‏رساند و نه اطاعت مطيعان به او نفعى مى‏بخشد».

زعشق ناتمام ما، جمال يار مستغنى اس‏ به آب و رنگ و خال و خط، چه حاجت روى زيبا را


عبادت، آثار مثبت بسيارى در حيات اين جهانى و آن جهانى دارد جهت آگاهى بيشتر در اين باره بنگريد: شهيد مطهرى، يادداشت‏ها، ج 6، مدخل عبادت، ج 4، مدخل نيايش، تهران: صدرا. و داراى حكمت‏هاى زيادى است؛ از جمله:
1. نيازى فطرى و مطلوبى ذاتى؛
2. راهى به سوى خوديابى و رهايى از پوچى؛
3. پرواز به فراخناى فرامادى هستى و گذر از تنگناى ماديت؛
4. كسب يقين؛
5. پيروزى روح بر بدن؛
6. سلامت و آرامش روان؛
7. ربوبيت و ولايت بر نفس و تسلط بر قواى نفسانى؛
8. تقرب به خدا؛
9. پشتوانه اخلاق و ايمان؛
10. پشتوانه قانون و اجتماع؛
11. پرورش نيكخواهى؛
12. تربيت و سازندگى و... جهت آگاهى بيشتر بنگريد:
الف. حميدرضا شاكرين، دين‏شناسى و فرق و مذاهب، قم: معارف، 1386.
ب. همو، چلچراغ حكمت (فلسفه احكام و اجتهاد و تقليد)، تهران، كانون انديشه جوان..
د. رحمت الهى‏
«وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ»؛ هود (11)، آيات 118 و 119.
؛ «و اگر پروردگار تو مى‏خواست همه مردم را يك امت متشكل قرار مى‏داد؛ ولى آنان همواره مختلف هستند، مگر آنكه را پروردگارت رحم كند و براى همين آنان را آفريده است». با دقت در محتواى آيات ياد شده روشن مى‏شود كه بين اين اهداف، چندگانگى و تضادى وجود ندارد؛ بلكه بعضى از اهداف مقدماتى، برخى متوسط و بخشى نيز نهايى و نتيجه هستند. بنابراين براساس آيات قرآنى هدف آفرينش انسان، تجلّى رحمت الهى و قرار دادن انسان در جهت كمال و سعادت پايدار و جاودان است كه با گزينش اختيارى راه برتر و پيمودن طريق بندگى و عبوديت پروردگار به دست مى‏آيد.


دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: هدف مندی جهان, رهبری, بصیرت ابدی,

 

فلسه زندگی کردن و مرگ از زبان رهبری

نویسنده : علیرضا ورامینی | تاریخ : 15:11 - چهار شنبه 9 بهمن 1392

درج هشتم

اگر اين دنيا و هر چيزي كه در اين دنيا هست بي ارزش و تموم شدني است پس براي چي ما بايد زندگي كنيم؟ كلا فلسفه زندگي كردن و مرگ چيست؟
از نظر قرآن جهان آفرينش بيهوده خلق نشده است؛ بلكه تمامى اجزا و عناصر آن براى هدف و غرض مشخصى خلق شده‏اند. در آيات زيادى از قرآن به هدفدارى آفرينش جهان و آدميان اشاره شده است؛ از جمله:
«إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ. الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ»؛ آل عمران (3)، آيه 190 - 191.؛ «مسلماً در آفرينش آسمان‏ها و زمين و آمد و رفت شب و روز، براى صاحبان عقل و انديشه آياتى است؛ كسانى كه خداوند را در حال ايستادن و نشستن و آن هنگام كه بر پهلو خوابيده‏اند، به ياد مى‏آورند و در آفرينش آسمان‏ها و زمين مى‏انديشند بارالها! اين را بيهوده نيافريده‏اى، منزّهى تو، ما را از عذاب آتش نگاه‏دار».
آيات فوق انسان را به انديشه وا مى‏دارد و مى‏فهماند كه مشاهده بدون انديشه و تفكر ره به جايى نمى‏برد.
در آيه‏اى ديگر مى‏فرمايد:
«رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‏»؛ آيات متعدد ديگرى بر هدفمندى آفرينش تأكيد نموده از جمله: ص (38)، آيه 27 ؛ انبيا (21)، آيه 16 ؛ دخان (44)، آيه 38 ؛ نحل (16)، آيه 3 ؛ زمر (39)، آيه 5 ؛ انعام (6)، آيه 73 ؛ ابراهيم (14)، آيه 19 ؛ تغابن (64)، آيه 3 ؛ عنكبوت (29)، آيه 44 ؛ روم (30)، آيه 8.؛ «پروردگار ما كسى است كه به هر موجودى، خلقت مناسب او را عطا كرد و آن گاه هدايت نمود».
در اين آيه به دو اصل اساسى اشاره شده است: نخست اينكه خداوند به هر موجودى آنچه را نياز داشته، عطا كرده است. ديگر آنكه هر موجودى، به گونه‏اى هدايت شده است كه از همه نيروهاى خود در پايندگى حيات استفاده كند و به هدف نهايى وجود خود نائل آيد.ار آنچه گذشت روشن مي شود که دنيا بي ارزش نيست ، بلکه ارزش مقدمي دارد و مانند جهاز تغذيه در جنين است که براي دوران محدودي مناسب است و براي دوره بعدي حيات جهازات کاملتر و پايا تري لازم است . جهان نيز جنين دنيايي بزرگتر و پايا تر است و مقدمه اي براي رسيدن به حيات برتر.


دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: رهبری, بصیرت ابدی,

 

سایر ویژگی های دنیا

نویسنده : علیرضا ورامینی | تاریخ : 15:6 - چهار شنبه 9 بهمن 1392

درج هفتم

دنیا ویژگی های دیگری هم دارد که محدودیت وقت ما اجازه بازگویی آن ها را به ما نمیدهد با توکل بر خدا در درج نهایی و مقایسه دنیا و آخرت اکثر ویژگی ها را بیان میکنیم


دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: بصیرت ابدی,

 

دنیا و پایان پذیری

نویسنده : علیرضا ورامینی | تاریخ : 14:59 - چهار شنبه 9 بهمن 1392

درج ششم

در درج سوم گفتیم که عمر انسان ها یکی نیست حال میخواهیم بگوییم که هرچقدر هم عمر انسان ها زیاد باشد باز هم محدود است و پایان پذیر از ویژگی های این دنیا که در قرآن هم به آن اشاره شده است راه داشتن فنایی در این دنیا است پس با پایان یافتن این دنیا مسلما عمر انسان ها هم باید در این دنیا تمام شود و به دنیای برزخ و آخرت بروند.


دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: فنا در دنیا, بصیرت ابدی,

 

دنیا و فقر وثروت

نویسنده : علیرضا ورامینی | تاریخ : 14:53 - چهار شنبه 9 بهمن 1392

درج پنجم

از دیگر ویژگی های دنیا این است که محلیست با انسان های فقیر و ثروتمند بدون حساب کتابی دقیق و منظم به عنوان مثال چون باور اسلامی را قانون خود قرار دادیم انسان های خوب باید ویژگی های خوب را داشته باشند وثروتمندی هم از ویژگی های خوب است ولی در جای جای این کره خاکی افرادی هستند که بسیار انسان های مومن و معتقدی هستند ولی فقیر هستد و از طرف دیگر هم افرادی هستند که بسیار پول دارند ولی از ایمان تهی هستند.

ویژگی دیگر این دنیا را به این طرز بیان نکردیم که افراد فقیر مومن وو افراد ثروتمند حتما نامسلمان هستند بلکه مثال های نقص این موضوع را بیان کردیم


دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: ثروت و فقر در دنیا, بصیرت ابدی,

 

دنیا محل جولان دادن زور گویان

نویسنده : علیرضا ورامینی | تاریخ : 14:48 - چهار شنبه 9 بهمن 1392

درج چهارم

یکی دیگر از ویژگی های این دنیا عدم پخش عدل و داد در همه جای آن است افرادی هستند که در طول عمر خود زیر سلطه دیگران هستند و زورشان به برکنار کردن آن ها نمیرسد در این میان جایگاه یا شخص و فردی هم نیست که بتواند زورگویی را در همه جهان نابود کند از این رو انسان ها به دو دسته زور گو و مظلوم تبدیل میشوند که هر کس زورگو می تواند خود هم   زیر سلطه قدئرت بزرگتری باشد و این چرخه بی پایان ادامه دارد


دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: عدم عدل همه گیردر دنیا, بصیرت ابدی,

 

دنیا محلی تساوی در عمر انسان ها

نویسنده : علیرضا ورامینی | تاریخ : 14:42 - چهار شنبه 9 بهمن 1392

درج سوم

دنیا عالم اولیست که انسان در آن حضور دارد و نداشتن مدت مشخص برای زندگی از ویژگی های آن است به این معنا که معلوم نیست که هر انسان چقدر عمر میکند و عمر هر کسی لازم نیست با انسان های دیگر یکسان باشد افرادی هستند که فقط دوران جوانی خود را میبینند و افرادی هم میتوانند ندیده های خود را ببینند این از ویژگی های این دنیا است که در آن عمر افراد یکسان نیست و هیچکس نمی تواند بگویید که چقدر می تواند در این دنیا زندگی کند.


دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: تفاوت عمر انسان ها, بصیرت ابدی,

 

معرفی سه بازه زمانی پیش روی انسان

نویسنده : علیرضا ورامینی | تاریخ : 14:34 - چهار شنبه 9 بهمن 1392

درج دوم

در مطلب قبلی گفتم که اسلام معتقد است این جهان فقط یکی از دنیاهایی است که ما در پیشرو داریم پس در ادامه دوران های مختلف را نام میبریم:

1.دنیا:انسان ها از بدو تولد در این جهان زندگی میکنند قرآن این دوران زندگی را وقتی برای انسان ها میداند که باید در آن با نیکی کردن و عدم ارتکاب خطا وجرم های مشخص جا ومکانی در دنیای پایدار یا همان آخرت مهیا کنند.

2.برزخ:علامی بین دنیا و آخرت است که انسان ها تا بر پایی قیامت در آن زنگی میکنند و شامل بهشت برزخی و جهنم برزخی است.

3.آخرت:جهانیست پایدار و ابدی بی نهایت و از ادراک افراد دور است و حیات اصلی در آن است و شامل بهشت و جهنم است.


دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: بازه های زمانی, بصیرت ابدی, معرفی دوران زندگی انسان,

 

اثبات کوتاه حقانیت باور اسلامی

نویسنده : علیرضا ورامینی | تاریخ : 14:16 - چهار شنبه 9 بهمن 1392

درج اول

انسان ها موجوداتی خلق شده هستند و همه هم بر این باور ایمان دارند در این جا دو مطلب باقی می ماند:1.چگونه به وجود آمدن انسان 2.نیاز ها و توانایی انسان

در ادامه به بررسی این دو مطلب می پردازیم:

1.چگونه به وجود آمدن انسان:نظریه های مختلفی در این باره وجود دارد که تعداد آن ها حتی از تعداد آدم ها هم شاید بیشتر باشد ولی در این میان فقط دو نظریه مهم و جبهه دار است نظریه تکامل که بیشتر به افراد گریز فکر بر میگردد و نظریه خلق انسان توسط خداوند از گل توسط که مسلمانان این را باور دارند.

نظریه تکامل:طبق این نظریه انسان ها موجودات تکامل یافته از موجوات قبلی خود هستند به این معنا که با گذشت زمان موجودات تکامل یافته و انسان تبدیل شه اند و دلیل گفته های خود را شباهت حیوان ها به انسان میدانند مثل شباهت میمون به انسان .

نظریه اسلامی:طبق این نظریه خداوند انسان را خلق کرده است و بعد از آن به زمین فرستاده است و در واقع زمین بستری هر چند کوتاه برای کسب جا و مقام در دنیای دیگری به نام آخرت است.

2.نیاز ها و توانایی های انسان:انسان ها موجودات بسیار هوشمندی هستند اما این دلیل بر بی نیاز بودن آن ها نمی شود یکی از نیاز های مهم انسان ها ،نیاز  اتکا به قدرتی بزرگ تر از خود است.این قدرت را انسان ها خداگرفته و میپرستند و تنها خدای واقعی همان خدای یگانه «الله»است.


دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: نظریه, چرا خدا, وجود خدا, باور اسلامی,

 
 
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد